Bestefedrene på ski over finnmarksvidda

I mål - gjengen har krysset Finnmarksvidda

Karen Kyllesø (17), hennes farfar Kristian Vik Kyllesø (76) og morfar Leif Emil Egeland (74) har nå krysset Finnmarksvidda etter 4 dager. Se bilder og reisebrev fra deres vakre tur hvor de har opplevd noen utfordringer, men mest av alt fine stunder sammen.

Informasjon om turen:

• Turen gikk på ski fra mandag 22. mars til torsdag 25. mars.
  • Deltagerne var i alderen 17-76 år
  • Turleder Karen Kyllesø (17)
  • Morfar Leif Emil Egeland (74)
  • Farfar Kristian Vik Kyllesø (76)

Oppdatering fra Karen - Dagen før turen

Hver dag har vi mottatt en kort melding fra Karen om hvordan dagens etappe har forløpt seg, samt planer for neste dag. På søndagen ble det litt endring i planene til gjengen:

- Den natten vi skulle sove i telt var det værmeldinger om vindstyrker på 31m/s. Vi måtte derfor kaste oss rundt for å finne en løsning.

Senere på kvelden mottok vi ny melding fra Karen:

- I morgen vil vi bli transportert med scooter ut til den første fjellstuen (Mollisjok) og bli der til stormen er over. Så vil vi ta en natt i telt i mellom Mollisjok og Ravnastua. Vi fikk det kjempetravelt i kveld, og holdt på med pakking helt til midnatt.

Oppdatering fra Karen dag 1

Vi kjørte snøscooter i 4 mil, og endte opp på Mollisjok fjellstue.

LES OM HVORFOR FARFAR OG MORFAR SA JA TIL TUREN

Oppdatering fra Karen dag 2

- Vi fikk være med verten Per på Mollisjok, og sett hvordan han setter garn under isen, vi fikk også være med på mating av reinsdyr. På slutten av dagen gikk vi en skitur i nærområdet på ca. 9 km. Det var meldt veldig mye vind de to neste nettene og vi vurderte om vi kanskje måtte droppe teltnatten... vi bestemte oss for å bli på Mollisjok en natt til.

Oppdatering fra Karen dag 3

Etter en god natts søvn på hytte i Mollisjok la de ut på neste etappe:

- Det blåste godt, men av og til tittet solen også frem og vi hadde en nydelig dag på tur. Vi var med å sette garn under isen sammen med Per og Randi, vertskapet på Mollisjok Lodge. Etter dette gikk vi tilbake igjen på ski, 12 km. Vi fikk ha med oss trekkhunden deres, og var innom Mollisjok fjellstue som ligger lenger oppe langs elva.

Dette ble siste natten på Mollisjok og senere på kvelden mottok vi ny melding fra Karen:

- På torsdag kl 6.00 er det meldt 33 s/m i kastene, og vi ser oss nødt til å droppe teltnatten.

Turen videre til Ravnastua ble planlagt til morgenen etter.

Drømmer du om en egen langtur? Sjekk ut Karen sine tips!

Oppdatering fra Karen dag 4

- På torsdagen gikk vi 24 km fra Mollisjok til Ravnastua. Turen startet kl 10 på grunn av mye vind på morgenen og vi brukte 6 timer. Ved slutten av etappen fikk vi både sol og fint vær.
Hunden til Per ble også med videre ned til Karasjok!

Oppdatering fra Karen - i mål

- Da var vi endelig kommet oss i mål etter fine dager på Mollisjok, og to fine dager fremfor pulken. Dagen ga oss sol og nydelig vær, og vi var fremme allerede i 14-tiden på Engholm Husky Lodge. Tusen takk for følget!

Prøv Medox gratis i 30 dager

Se bilder fra turen her:

Cookies

MedPalett AS bruker cookies for at nettstedet skal fungere best mulig, for å analysere trafikken på vårt nettsted og for å tilpasse innhold og annonser. Vi samler inn informasjon om hvordan du bruker nettstedet og kan dele det med våre samarbeidspartnere for å vise relevante annonser når du besøker andre nettsteder. Du kan styre bruken av cookies i innstillingene i din webleser. Les mer om hvordan vi bruker cookies her. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies.