Bedre immunforsvar

Det er helt vanlig å være syk i blant, og immunforsvaret vårt har godt av å jobbe litt, men mange tar det for gitt. Det er viktig å ta vare på kroppens forsvarsmekanisme mot bakterier og virus. Slik får du bedre immunforsvar.

Er du ofte forkjølet, har influensa, merker mye tretthet eller har plager i sener og ledd, kan det være et symptom på et nedsatt immunforsvar. Det kan påvirkes av både psykiske og fysiske faktorer, og kan komme fra mange kilder. Det er viktig å holde immunforsvaret på topp – ikke bare i influensasesongen, men hele året.

Godt immunsystem er viktig  

Immunforsvaret er kroppens komplekse og intelligente forsvarssystem som beskytter oss fra å bli syke. Det bekjemper inntrengere i kroppen vår, som bakterier, virus, sopp og parasitter, i tillegg til at det gjenkjenner disse inntrengerne til neste gang de angriper kroppen vår.

Et nedsatt immunforsvar vil ikke kunne gjøre jobben sin, og uten samme effektivitet i forsvaret blir kroppen utsatt for en rekke forskjellige sykdommer. Det er flere grunner til at immunforsvaret blir svekket: Noen ganger starter det i ung alder, og andre ganger når man blir eldre.

Mangel på søvn og hvile, en stressende hverdag, mangel på nødvendige næringsstoffer, overdrevet inntak av alkohol, sigaretter og rusmidler, samt bivirkninger av medisiner og behandlinger til spesifikke sykdommer er blant de vanligste årsakene til nedsatt immunforsvar.

Tips til bedre immunforsvar

1. Variert og balansert kosthold: Spis mer frukt og grønt. Det er nemlig ikke uten grunn at Helsedirektoratet anbefaler fem om dagen. Ved å tilføre disse vitaminbombene og antioksidantene som bekjemper frie radikaler i kroppen, kan du påvirke helsen i en positiv retning. Antioksidanter vil hjelpe med å holde deg friskere og kan bidra til et bedre immunforsvar.

2. Nok søvn og hvile: Er kroppen i konstant høygir, blir den utslitt og det vil tære på immunforsvaret. Når du sover går kroppen i hvilemodus. Den jobber på et minimalt nivå og bruker kun energi til livsnødvendige funksjoner. Når kroppen hviler, jobber den også med å reparere seg selv.

3. Lytt til kroppen: Med en stressende hverdag kan du fort bli sliten og oppleve hodepine. Om du trener mye eller belaster kroppen feil, kan du oppleve plager. Dette betyr ikke at du er syk, men at kroppen bare gir et signal om at du må roe ned litt – og det bør du lytte til.  

4. Dropp alkohol og røyk: Tobakk og alkohol har konsekvenser på helsen generelt, ikke bare immunforsvaret. Inntaket bør begrenses, og om mulig, kuttes helt ut. Drikk vann som skyller systemet og gjør det lettere for immunforsvaret å gjøre jobben sin.

5. Mosjon: Det er dessverre ikke mulig å komme utenom fysisk aktivitet. Når du trener kvitter kroppen seg med slaggstoffer, og på den måten styrkes sirkulasjonen. Samtidig får kroppen bedre tilførsel av næringsstoffer og oksygen. En kombinasjon av mosjon og riktig kosthold bidrar til å bedre immunforsvaret.

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes