Hjelper blåbær mot forstoppelse?

Det er ikke uvanlig at man opplever at magen slår seg vrang og at fordøyelsen ikke fungerer som den pleier. Lurer du på hva det kommer av og hva som kan hjelpe mot forstoppelse? Og kan blåbær ha en innvirkning på dette? Det får du svar på her.

Det er ikke noe skarpt skille mellom hva som er normal og unormal avføring, men det regnes at det bare er 30 prosent av oss som har regelmessig avføring med daglig tømming av tarmen. Derfor regnes forstoppelse å være en av de mest utbredte plager i befolkningen. Tilstanden defineres som treg, hard eller sjelden avføring. Ofte er det kvinner, eldre, fysisk inaktive og de med fiberfattig kost som rammes av dette.

Årsaken til forstoppelse

Tarmen vår er avhengig av regelmessige måltider og ikke minst tømminger. Dersom vi undertrykker den naturlige tømmingsrefleksen og venter med å gå på do, vil ikke tarmen spille på lag med kroppen – og resultatet blir mangelfull tømming.

Har du en fiberfattig kost vil det føre til at det er små mengder slaggstoffer som kommer til tykktarmen, og avføringen ikke forskyves mot endetarmen. Inaktivitet øker også risikoen for forstoppelse. Folk som mosjonerer lite og har mye sittestillende arbeid, samt eldre, er derfor spesielt utsatt for tilstanden.  

Behandling av forstoppelse  

Behandling av forstoppelse må individualiseres og tilpasses eventuelle underliggende årsaker, men de viktigste prinsippene i behandlingen er følgende:

  • Gode avføringsvaner: Faste avføringsvaner er viktige, og har du ingen rytme i tømmingene må dette øves inn. Gå på toalettet på et bestemt tidspunkt, for eksempel etter frokost. Gjør du det konsekvent vil tarmen begynne å samarbeide.

  • Fiberrikt kosthold: Fiberrik mat vil gjøre at mer av maten når ned til tykktarmen som ufordøyelig mat. Dette er slaggstoffer som utgjør største delen av avføringen, og virker stimulerende på aktiviteten i tykktarmen. Avføringen blir mykere og tømmes lettere ut om du har nok fiber i kosten.

  • Nok væske: Nok vann kan virke gunstig på avføringens konsistens, mens alkohol og kaffe gjør den tørrere og hardere.

  • Fysisk aktivitet: Fysisk aktivitet og mosjon stimulerer tarmen til å fungere. Derfor bør du bruke kroppen daglig – minst 30 minutter hver eneste dag.

Blåbær mot forstoppelse

Blåbær har mange positive helseeffekter på kroppen, og kan også hjelpe mot forstoppelse. Dersom du spiser friske bær får du i deg mye fiber og fruktsyrer som kan være gunstig ved tendens til forstoppelse. Men husk at dersom blåbærene tørkes får du en kraftigere stoppende virkning.

 

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes