Hva er næringsinnholdet i solbær?

Det er ingen tvil om at solbær er litt av en vitaminbombe. Du er kanskje klar over at bærene er sunne, men vet du hvorfor de er det? Her kan du lese mer om næringsinnholdet i solbær.

Solbær er i nær familie med ripsen og vokser opprinnelig vilt på busker over hele landet, og i store deler av Europa. Sammenlignet med solbærsortene som ble dyrket for 30 år siden, inneholder dagens sorter mer vitamin C og antioksidanter. Årsaken er at solbær har blitt avlet frem for å oppnå høyere vitamininnhold, og samtidig få søtere smak på bærene.

Vitaminer i solbær

Solbær er en god kilde til flere vitaminer og mineraler. Først og fremst er bærene ekstremt rike på det vannløselige vitaminet, vitamin C, som har flere viktige funksjoner i kroppen vår. Blant annet bidrar det til å nøytralisere og uskadeliggjøre frie radikaler som angriper kroppens celler, proteiner og arvestoff. Vitamin C er også viktig for normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon.

I tillegg til vitamin C, inneholder solbær også følgende vitaminer:

  • Vitamin A: Vitaminet som var det første til å bli oppdaget, kalles ofte for «øyets vitamin» grunnet de gode virkningene for å opprettholde normalt syn og nattsyn. Vitamin A er også involvert i dannelsen og utvikling av bendannelse under fosterutvikling, inkludert ryggmarg, armer, hjerte, øyne og ører.  

  • Vitamin E: I likhet med andre antioksidanter, finnes vitamin E i frukt og grønnsaker med sterke farger. Antioksidanten beskytter cellemembranen mot frie oksygenradikaler og beskytter mot skade.

  • Vitamin B9, folat: Folat ble oppdaget i 1941, og er et varme- og lysfølsomt vitamin. Det bidrar blant annet til normal aminosyresyntese, bloddannelse og psykologisk funksjon, samt at det kan redusere trøtthet og utmattelse.

Andre næringsstoffer i solbær

Solbær er også proppfulle av kostfiber. De norske helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak på mellom 25 og 35 gram fiber, men de færreste får i seg så mye. I snitt spiser vi bare 19 gram. Ved å spise mer solbær, kan du bidra til å dekke dette behovet. I tillegg til kostfiber, som er viktig for fordøyelsen vår, finner vi følgende næringsstoffer i solbær:

  • Protein: Proteiner er byggesteinene i alle levende celler, og bidrar derfor til å bygge opp og vedlikeholde muskler, skjelett, hud og slimhinner. De står også for transporten av oksygen og næringsstoffer i blodet.

  • Jern: Både for mye og for lite av dette mineralet kan være skadelig. En voksen person har omtrent fire gram jern i kroppen, og funksjonene til mineralet inkluderer å ta opp oksygen i lungene og frakte det videre til alle celler og vev i kroppen.

  • Kalium: Mineralet, som blant annet bidrar til normal muskel- og hjertefunksjon og regulering av væskebalansen i kroppen, skilles ut i urinen via nyrene. Denne utskillelsen reguleres nøye for at nivået av kalium skal holdes tilnærmet konstant.

  • Magnesium: Mesteparten av magnesium som finnes i kroppen er lokalisert i skjelett og muskler. Mineralet bidrar blant annet til proteindannelse, cellevekst og DNA-dannelse, og til omsetning av sukker og forbrenning av karbohydrater.

Fosfor: Det finnes omtrent 840 gram fosfor i en menneskekropp på 70 kilo, og faktisk er det dette mineralet vi har mest av i kroppen. Mineralet bidrar til transport av fettsyrer i blodet, samtidig som det er en viktig elektrolytt og bidrar til å opprettholde normal væske-, syre- og basebalanse i kroppen vår.

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes