Hvilke mineraler inneholder blåbær?

I 2014 ble blåbær kåret til en av de fem sunneste matvarene du kan spise. De norske ernæringsekspertene mener også at vi spiser for lite bær. Det lille bæret har utallige helseeffekter, og her får du vite mer om mineralinnholdet i blåbær.

Blåbær fås kjøpt på butikken, men det er uten tvil bedre å plukke bærene selv i skogen. Årsaken til dette er at de viltvoksende bærene inneholder 70 prosent mer antioksidanter enn hageblåbærene som ikke er blå tvers gjennom. I tillegg til det store antioksidantinnholdet, er bærene fulle av vitaminer og mineraler.

Blåbær inneholder disse mineralene

Ifølge Matvaretabellen inneholder blåbær mange næringsstoffer som er bra for kroppen din. Disse mineralene finner du i blåbær:

  • Jern: Omtrent to tredjedeler av mineralet er bundet til hemoglobinet i de røde blodlegemene, der oppgaven er å ta opp oksygen i lungene og frakte det videre til alle celler og vev i kroppen. I tillegg kan jern bidra til normalt immunforsvar, musklers vekst og normale funksjon.

  • Magnesium: Mineralet bidrar blant annet til omsetning av sukker og forbrenning av karbohydrat, samt energiproduksjon kroppen kan benytte seg av. Det bidrar også til sterkt og sunt skjelett, og det samme gjelder tenner.

  • Sink: Sporstoffet sink finnes i alle kroppens celler, i skjelett, muskler, øyet og  prostata. Det bidrar til å føre vitamin A fra lever til resten av kroppen, vedlikehold av hud, hår og negler, opprettholde normale testosteronverdier, normal fruktbarhet og reproduksjon, vekst og utvikling, og har en betydning for synet.  

  • Kalsium: Mineralet er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt og utgjør omtrent halvparten av mengden mineraler i kroppen vår. Det er i tillegg en viktig komponent til alt støttevev i kroppen. Kalsium bidrar også til at muskler, hjerne og nervesystemet fungerer som de skal og får utført funksjonene sine.

Andre næringsstoffer

I tillegg til at blåbær er fulle av vitaminer og mineraler, inneholder de flere viktige næringsstoffer som har positive effekter for kroppen vår – både innvendig og utvendig:

  • Omega-3: De essensielle fettsyrene bidrar til å beskytte samtlige celler i kroppen, og gjenopprette, samt opprettholde normal kroppsfunksjon. Basert på store mengder studier har EUs organ for matsikkerhet, EFSA, godkjent følgende påstander om Omega-3-fettsyrene DHA og EPA: Omega-3 er godt for hjertet, hjernen og synet.

  • Fiber: Fiber, som er en forkortelse av kostfiber, er karbohydrater som ikke brytes ned av tarmens enzymer og når tarmen uten å tilføre energi. Fiber gir metthetsfølelse og avhjelper tarmen gjennom å binde væske. Det kan i tillegg redusere risikoen for forstoppelse.

Fruktsyrer: Fruktsyrer kalles ofte for alfa-hydroksysyrer og har vist seg å ha en hel rekke gode effekter på huden. De blir ofte brukt som behandlingsmetode til hudforbedring, og hjelper mot fine linjer, rynker og ruhet i huden. Fruktsyrer har en eksfolierende effekt som løser opp bindingene mellom de døde hudcellene på overflaten.

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes