RESTITUSJON OG NÆRING LIKE VIKTIG SOM HARD TRENING

Publisert:

Er du glad i å gi kroppen “juling” med en skikkelig hard treningsøkt? Husk at for deg som vil bli sterkere og komme i bedre form, er restitusjon, hvile og riktig næring minst like viktig som hardtreningen.

Tennisspiller Ulrikke Eikeri

Når du presser deg selv hardt under en treningsøkt, skjer det mye i kroppen din. Hjertet jobber hardere og raskere, og musklenes behov for oksygen øker.

Ømheten du kan kjenne etter trening, kommer blant annet av at musklene arbeider hardt uten å få tilført tilstrekkelig med oksygen. Da hoper det seg opp avfallsstoffer som bidrar til en stivhetsfølelse.

Samtidig foregår en ren mekanisk slitasje. Hvile og restitusjon er derfor svært viktig for at musklene skal gjenvinne sin normale funksjon og etter hvert utvikle mer kraft. Det er faktisk når du hviler, at kroppen bygger seg opp igjen og blir sterkere.

Husk at hjertet også er en muskel

Det kan også være lurt å legge inn regelmessig trening med lav intensitet, eller såkalt restitusjonstrening. Da utfører du en lettere versjon av de øvelsene som gjorde deg øm og stiv i utgangspunktet.

Dette vil øke blodgjennomstrømningen i trette muskler, og bidra til at kroppen kommer raskere tilbake.

Husk at også hjertet er en muskel, og at det er under restitusjon etter trening at hjertemuskelen styrkes.

Blåbær kan hjelpe

Kosthold og næring er svært viktig for restitusjonen. Sørg for å få i deg mat og drikke rett etter treningen, spesielt væske, karbohydrater og proteiner. Ifølge Norsk Helseinformatikk, får du da en raskere restitusjon og bedre effekt av treningen.

Visste du at også blåbær og solbær kan hjelpe deg med restitusjonen? Dette er mye på grunn av en spesiell type antioksidanter som finnes i fargestoffet på de mørke bærene.

Disse antioksidantene kalles antocyaner, og er ekstra virkningsfulle. De kan bidra til å bedre blodsirkulasjonen og styrke blodårene dine, samt bidra til å styrke immunforsvaret og lindre stive og ømme muskler.

Slik holder hun seg frisk

Stadig flere treningsbevisste nordmenn prøver antocyan-tilskuddet Medox. Ulrikke Eikeri (23) er en av disse. Hun har spilt tennis siden hun var 9 år gammel og satser fullt på karrieren som profesjonell tennisspiller. Hun spiller 20-25 turneringer i året og har tatt til sammen 17 internasjonale titler i singel og double på senior nivå.

– Ambisjonene er å hevde meg i verdenstoppen, sier hun.

Et sterkt immunforsvar er helt nødvendig for Ulrikke. Slik kan hun kan få mest mulig ut av treningen, og prestere maksimalt når det gjelder. 23-åringens hverdag består av harde treningsøkter og konkurranser, og det er viktig for henne å holde seg sunn og skadefri.

– Det å ha et sterkt immunforsvar er viktig for å holde meg i form, ettersom tennis er en helårsidrett med turneringer fra januar til desember, forteller hun.

Den fysiske påkjenningen som følger av å være en idrettsutøver på toppnivå, gjør kroppen mer mottakelig for plager. Derfor tar Ulrikke Medox regelmessig. 

Norsk-produsert tilskudd

Produksjonen av Medox er en høyteknologisk prosess basert på forskning fra Universitetet i Bergen. Den foregår i norske fabrikklokaler hos MedPalett på Hanabryggene i Sandnes. Fremstillingsprosessen bygger på en egen patentert prosess, og foregår i eget laboratorium.

Du kan føle deg trygg på at du vet hva du putter i kroppen når du spiser Medox.

Medox-kapslene behandles med spesialutstyr og hver eneste batch kontrolleres nøye, for å sikre at alle kapslene inneholder hele 80 mg antocyaner. Derfor kan du føle deg trygg på at du vet hva du putter i kroppen når du spiser blåbærkapslene.

 

Relaterte artikler

Føtter med ullsokker

FRYSER DU OFTE PÅ FINGRENE OG FØTTENE?

Av Hilde Lima Fjermestad,

Dårlig blodsirkulasjon er noe mange av oss har, ofte uten å være klar over det. Her får du tre gode tips til hvordan du kan opprettholde god blodsirkulasjon og ta vare på kroppen.

Christel

NÅ SATSER JEG PÅ HELSEN MIN

Av Hilde Lima Fjermestad,

En dag for fem år siden bestemte Christel B. Jørstad (35) fra Oslo for å legge om livsstilen. – Nå har jeg mer energi i hverdagen, smiler hun. Dette er historien om hvordan hun gjorde det.

Trimmer på matte

SLIK KAN DU ENKELT STYRKE MUSKLENE HJEMME

Av Hilde Lima Fjermestad,

Er du glad i å gå lange turer, men kvier deg for å dra på treningssenter for å trene styrke? Her får du 3 gode tips til hvordan du enkelt kan styrke muskulaturen hjemme.

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes