FRYSER DU OFTE PÅ FINGRENE OG FØTTENE?

Dårlig blodsirkulasjon er noe mange av oss har, ofte uten å være klar over det. Her får du tre gode tips til hvordan du kan opprettholde god blodsirkulasjon og ta vare på kroppen.

Føtter med ragger

Du har helt sikkert hørt om dårlig blodsirkulasjon. Kanskje har noen rundt deg snakket om det i samme åndedrag som de klaget over kalde hender og føtter?

Blodsirkulasjon handler om blodets reise gjennom kroppen. God sirkulasjon er viktig for at blodet skal kunne frakte nok oksygen og næringsstoffer ut til cellene dine. Dårlig sirkulasjon kan føre til ulike plager og helseutfordringer.

Heldigvis finnes det mye du kan gjøre for å forebygge dette. Mye handler om enkle ting du kan gjøre i hverdagen for å ta vare på deg selv og helsen din.

Her får du tre gode råd om hvordan du kan opprettholde en god blodsirkulasjon i hverdagen:

1. Hold deg i aktivitet

Bevegelse og mosjon er viktig for blodsirkulasjonen. Her er det ikke nødvendigvis snakk om å kaste seg ut i tøffe treningsøkter, men heller å sørge for regelmessig bevegelse av kroppen.

For mange kan det enkelt og greit hjelpe å sitte mindre stille. Bare det å gå en halvtimes tur et par ganger i uken, er veldig mye bedre enn ingenting.

Det hjelper å sitte mindre stille

Om du setter i gang små prosjekter i hagen, eller begynner å gå av bussen en holdeplass tidligere enn det du pleier, så kan den økte bevegelsen være positiv for blodsirkulasjonen din.

2. Stress ned

Vær god mot deg selv og forsøk å redusere negativt stress i hverdagen. Stress kan nemlig påvirke kroppen på en dårlig måte og bidra til en følelse av lite energi og mangel på inspirasjon. Dermed kan det også bli vanskeligere å motivere seg selv til å være aktiv og spise sunt.

Forsøk å ikke legge opp til altfor tettpakkede dager. Øv på å si nei, og finn ut av hvilke ting du kan prioritere vekk eller la noen andre ta seg av. Legg heller inn litt tid til pustepauser i kalenderen i stedet.

Øv på å si nei

Lette pusteøvelser, tilstedeværelse og yoga, kan være vel verdt et forsøk, men det viktigste er at du finner noe som kan hjelpe akkurat deg med å koble av. Husk at overskudd gjerne sitter mellom ørene.

3. Gi kroppen din det den trenger

For at kroppen din skal kunne fungere optimalt, trenger den det rette drivstoffet. Med riktig kosthold sikrer du at kroppen får de vitaminene og mineralene som den trenger. Samtidig kan du regulere inntaket av de matvarene som ikke er gunstige for blodsirkulasjonen din.

I all hovedsak gjelder dette mye av den samme maten som også er gunstig blant annet for å redusere blodtrykket. Vær påpasselig med inntaket av mettet fett og rødt kjøtt, og sørg for rikelig med fisk, grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær i kosten.

Visste du at blåbær og solbær kan bedre blodsirkulasjonen og styrke blodårene? Dette er mye på grunn av en spesiell type antioksidanter som finnes i fargestoffet på de mørke bærene.

Disse antioksidantene kalles antocyaner, og er ekstra virkningsfulle. De kan bidra til å bedre blodsirkulasjonen og styrke blodårene dine.

Relaterte artikler

Ulrikke Eikeri

RESTITUSJON OG NÆRING LIKE VIKTIG SOM HARD TRENING

Av Turid Tjølsen,

Er du glad i å gi kroppen “juling” med en skikkelig hard treningsøkt? Husk at for deg som vil bli sterkere og komme i bedre form, er restitusjon, hvile og riktig næring minst like viktig som hardtreningen.

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes