SLIK KAN DU ENKELT STYRKE MUSKLENE HJEMME

Er du glad i å gå lange turer, men kvier deg for å dra på treningssenter for å trene styrke? Her får du 3 gode tips til hvordan du enkelt kan styrke muskulaturen hjemme.

Dame som trener

De fleste av oss har fått med oss at bevegelse og aktivitet er viktig for å opprettholde god funksjon i muskler og ledd, spesielt etter hvert som vi blir eldre.

Men mange av de som er flinke til kondisjonstrening og turgåing, glemmer at også styrketrening og kosthold er viktig for å opprettholde en god funksjon i muskler og ledd.

Her får du 3 gode tips til hvordan du enkelt kan styrke muskulaturen hjemme:

1. Bruk din egen kropp som motstand

Styrketrening er viktig fordi det kan bidra til å styrke både muskler og skjelett. Kombiner gjerne med kondisjons- og bevegelighetstrening, så lenge du ikke glemmer styrken helt.

Husk at alt er bedre enn ingenting. Styrketreningen trenger ikke være svært anstrengende, og det er bedre å sette av 10 minutter om dagen enn å ha ambisjoner om lange treningsøkter som aldri blir noe av.

Alt er bedre enn ingenting

Fyll vann i tomme brusflasker og bruk disse som vekter, eller bruk din egen kropp som motstand og gjør øvelser som for eksempel planken og knebøy på stuegulvet.

Du kan velge antall repetisjoner av hver øvelse etter hva som passer for din kropp og styrkenivå, men du kan for eksempel begynne med 15 repetisjoner av hver, og gjenta to eller tre ganger. Så kan du øke antall repetisjoner neste gang, hvis det kjennes riktig.

2. Prøv nye treningsformer

Du har kanskje ikke tenkt på at trening av lavere intensitet som pilates og yoga, også kan være gunstig for muskulaturen din?

Flere av øvelsene innen disse treningsformene kan bidra til å styrke kjernemuskulaturen din og gi en skikkelig utfordring til musklene i armer og ben.

Her finnes det mange spennende treningsopplegg med instruksjonsvideoer å finne på nettet hvis du helst vil trene hjemme.

Det viktigste er å finne noe du synes er gøy

Eller hva med å styrketrening med elastiske bånd, balanseball, eller dans? Det viktigste er at du finner noe som du synes er gøy, ellers kan det bli vanskelig å gjennomføre regelmessig.

3. Gi musklene riktig næring

Vær bevisst på at hva du spiser også kan påvirke muskler og ledd. Visste du for eksempel at blåbær og solbær kan lindre ømme og stive muskler og ledd?

Dette er mye på grunn av en spesiell type antioksidanter som finnes i fargestoffet på de mørke bærene.

Disse antioksidantene kalles antocyaner, og er ekstra virkningsfulle. De kan også bidra til å bedre blodsirkulasjonen og styrke blodårene dine, hvilket igjen kan hjelpe kroppen din til raskere restitusjon og gjenoppbygning etter styrketrening.

Hanaveien 4-6
4327 Sandnes