Drømmen om å krysse Finnmarksvidda, med Karen Kyllesø, Kristian Vik Kyllesø og Leif Emil Egeland.

Følg turen over Finnmarksvidda

Publisert:

I løpet av fire dager skal Karen Kyllesø (17), hennes farfar Kristian Vik Kyllesø (76) og morfar Leif Emil Egeland (74) krysse Finnmarksvidda. Alle tre bor i Sandnes, men nå skal de utforske Finnmarksvidda sammen.

Reiseruten

Kart over reiseruten til Karen, Leif Emil og Kristian på Finnmarksvidda.

FØLG KAREN LEIF EMIL OG KRISTIAN OVER FINNMARKSVIDDA

Reiseruten dag for dag:

Dag 1 - mandag 22. mars
Vi overnatter på Alta River Camping, og blir skysset opp til JotkaJavrrit. Dette blir startpunktet på turen, og første dag går vi innom Jotkajavrrit fjellstue, der vi tar en matpause. Videre går vi mot Iesjavri. Vi setter camp (telt) litt før Iesjavrit, og tenker at den første etappen blir rundt 16 km.

Dag 2 - tirsdag 23. mars
Vi pakker sammen teltet, og går videre østover. Etter ca. 16 km denne dagen også skal vi være fremme ved Mollisjok Fjellstue der vi skal overnatte.

Dag 3 - onsdag 24. mars
Fra Mollisjok går vi vår lengste etappe på rundt 26 km til Ravnastua der vi tilbringer natt nummer 3.

Dag 4 - torsdag 25. mars
Siste dagsetappen blir 22 km ned til Engholm Husky-lodge som ligger et lite stykke utenfor Karasjok. Vi tar små pauser en gang i timen hver dag, og en lang lunsjpause.

HVA FÅR MORFAR OG FARFAR TIL Å VILLE KRYSSE FINNMARKSVIDDA?

Oppdatering fra Karen - søndag 21. mars

Det er litt endring i planene. Den natten vi skulle sove i telt er det værmeldinger om vindstyrker på 31m/s. Vi har derfor måtte kaste oss rundt for å finne en løsning. I morgen vil vi bli transportert med scooter ut til den første fjellstuen (Mollisjok) og bli der til stormen er over. Så vil vi ta en natt i telt i mellom Mollisjok og Ravnastua. Vi fikk det kjempetravelt, og holdt på med pakking helt til midnatt - Karen

Oppdatering fra Karen dag 1 - mandag 22. mars

I dag har vi kjørt snøscooter i 4 mil, og er nå på Mollisjok fjellstue.

Oppdatering fra Karen dag 2 - tirsdag 23. mars

I dag har vi fått være med verten Per på Mollisjok, og sett hvordan han setter garn under isen, vi har også fått være med på mating av reinsdyr. På slutten av dagen har vi gått en skitur i nærområdet på ca. 9 km. Det er meldt veldig mye vind de to neste nettene og vi vurderer om vi kanskje må droppe teltnatten... vi blir i hvertfall her på Mollisjok en natt til.

Oppdatering fra Karen dag 3 - onsdag 24. mars

Det har blåst godt i dag, men av og til titter solen også frem og vi har hatt en nydelig dag på tur. Vi har vært med å sette garn under isen sammen med Per og Randi, vertskapet på Mollisjok Lodge. Etter dette gikk vi tilbake igjen på ski, 12 km. Vi fikk ha med oss trekkhunden deres, og var innom Mollisjok fjellstue som ligger lenger oppe langs elva.

Vi sover nå siste natten på Mollisjok. I morgen kl 6.00 er det meldt 33 s/m i kastene, og vi ser oss nødt til å droppe teltnatten. Vi går videre til Ravnastua i morgen tidlig:)

Oppdatering fra Karen dag 4 - torsdag 25. mars

I dag har vi gått 24 km fra Mollisjok til Ravnastua. Turen startet kl 10 på grunn av mye vind på morgenen og vi brukte 6 timer. På slutten av etappen fikk vi sol og fint vær!
Vi skal ha med oss hunden til Per videre ned til Karasjok!

Oppdatering fra Karen dag 5 - fredag 26. mars

Da var vi endelig kommet oss i mål etter fine dager på Mollisjok, og to fine dager fremfor pulken. Dagen ga oss sol og nydelig vær, og vi var fremme allerede i 14-tiden på Engholm Husky Lodge. Tusen takk for følget!

PRØV MEDOX GRATIS I 30 DAGER!

Cookies

MedPalett AS bruker cookies for at nettstedet skal fungere best mulig, for å analysere trafikken på vårt nettsted og for å tilpasse innhold og annonser. Vi samler inn informasjon om hvordan du bruker nettstedet og kan dele det med våre samarbeidspartnere for å vise relevante annonser når du besøker andre nettsteder. Du kan styre bruken av cookies i innstillingene i din webleser. Les mer om hvordan vi bruker cookies her. Ved å fortsette å bruke nettsiden samtykker du i bruken av cookies.