SPIS MER BÆR: Antioksidanter gjør en viktig jobb med å beskytte kroppens celler. Mørke bær som solbær inneholder større menger antioksidanter enn de fleste frukter og grønnsaker.

Antioksidanter - hvordan virker det?

Hva er egentlig antioksidanter, og hvordan påvirker de kroppen vår? Her har vi samlet alt du trenger å vite om disse nyttige virkestoffene.

Antioksidanter er kjent for de aller fleste av oss, selv om mange i den generelle befolkningen ikke nødvendigvis er helt sikker på hva de gjør, eller hvorfor kroppen vår er avhengig av denne typen virkestoff.

Gi hverdagshelsen et løft med antioksidanter

En viktig ledetråd ligger faktisk i selve navnet, som betyr “mot oksidasjon”. Antioksidantenes viktigste oppgave er nemlig å beskytte cellene våre mot skader fra frie oksygenradikaler. Frie radikaler er et avfallsstoff kroppen drar nytte av opptil et visst nivå, men blir de for mange kan de forårsake det vi kaller oksidativt stress.

Kort fortalt vil et stort antall celler som bukker under for oksidativt stress svekke både immunforsvaret vårt og i verste fall skade arvestoffet vårt (DNA). Dette kan igjen føre til cellemutasjoner som kan gi alvorlige sykdommer.

Hvilke typer antioksidanter har vi? 

Med andre ord er det viktig at kroppen har tilgang på tilstrekkelig mengde antioksidanter. Noen produserer vi selv, som for eksempel urinsyre og katalase. Det er leveren som er hovedsentral for kroppens produksjon av antioksidanter. Dette er imidlertid ikke nok til å dekke kroppens fulle behov, derfor må vi få i oss andre typer via kjemiske stoffer i maten vi spiser. Dette kan for eksempel være vitaminer, peptider, plantefenoler, proteiner og enzymer.

TILBUD: Medox består av rendyrkede antioksidanter fra solbær og viltvoksende skogsblåbær. Bestill i dag og få 3 esker for prisen av 2!

Vannløselige og fettløselige antioksidanter 

Det finnes i det store og hele tusenvis av ulike antioksidanter med varierende virkningsgrader. Du har kanskje lest at enkelte medier til og med har gått ut og karakterisert antioksidanter som farlige? Denne påstanden er imidlertid langt på vei en myte, og for å se nærmere på dette må vi dele de inn i vannløselige og fettløselige stoffer.

Om en antioksidant er vannløselig eller fettløselig avhenger av virkestoffets oppbygging.

Vitamin A og E er eksempler på fettløselige antioksidanter som lagres i kroppen dersom du får i deg mer enn cellene trenger. Vannløselige antioksidanter, som vitamin C og antocyaner fra mørke bær og frukter, skilles derimot ut daglig via nyrene og urinen. Derfor kan du i utgangspunktet aldri få i deg for mye av disse.

Når det gjelder de fettløselige stoffene, er det som regel ikke noe å uroe seg for. Skal inntaket være skadelig, må du få i deg ekstreme mengder. Med et normalt og variert kosthold er det altså ingenting å være redd for. Tar du flere typer kosttilskudd som inneholder for eksempel vitamin A, kan det imidlertid være lurt å se nærmere på det totale inntaket, for å være på den sikre siden.

Slik får du i deg nok antioksidanter

For å få i oss anbefalt mengde av disse virkestoffene, er det smart å følge helsemyndighetenes råd om å spise 5 om dagen – altså minst 500 gram frukt, grønnsaker og bær daglig. Spesielt mørke bær, som solbær og viltvoksende blåbær, er svært rike på en kraftfull antioksidant kalt antocyaner.

Forskning viser at bær som inneholder antocyaner har mange helsefremmende egenskaper. De kan blant annet bidra til å motvirke oksidativt stress, styrke immunforsvaret og ivareta musklenes normale funksjon. I tillegg kan bær med antocyaner være bra for blodsirkulasjonen, kolesterolbalansen og synsevnen vår.

Forskningen er ennå ikke helt bestemt på hva slags mengde antocyaner vi bør få i oss daglig, men en amerikansk studie anslår at vi bør innta så mye som 250 mg antocyaner eller mer hver dag.

Vi kan dekke noe av dette behovet med mørke bær og fargerike grønnsaker som rødkål og søtpotet. Dessverre er sesongen for de sunneste blåbærene kort, og grønnsaker er ikke på langt nær så rike på antocyaner som bær.

Det norske helseproduktet Medox kan derfor være et godt supplement til et variert kosthold. Hver kapsel inneholder 80 mg rendyrkede antocyaner fra solbær og viltvoksende, nordiske blåbær. Dette tilsvarer faktisk to never med friske bær. Et enkelt grep, som gir kroppen jevnlig tilførsel av viktige antioksidanter, og en god investering i egen helse.

Over 20 000 nordmenn abonnerer på Medox – bestill din velkomstpakke her!

Vil du lese mer om Medox og antocyaner? Da kan vi anbefale følgende artikler:

Det er viktig med et variert og balansert kosthold i tillegg til en sunn livsstil.


Medox med blåbær og solbær, som inneholder antocyaner, har flere dokumenterte helseegenskaper:

Blåbær bidrar til:
  • Å beskytte cellene mot oksidativt stress
  • Øynenes normale funksjon og synsevne
  • Blodkarenes normale funksjon og normal blodsirkulasjon
  • Et balansert kolesterol
Solbær bidrar til:
  • Immunsystemets normale funksjon
  • Musklenes normale funksjon